Reconstructie en herinrichting Huismansingel

De Huismansingel maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van de TU Delft Campus. De komende jaren wordt gewerkt aan vernieuwing en verbetering van de TU Delft Campus, zoals beschreven in de TU Delft campusstrategie, en daar hoort ook de verbetering van de mobiliteit en bereikbaarheid bij. Het aantal verkeersbewegingen is de afgelopen jaren gestegen en zal de komende jaren alleen maar verder stijgen. Een reconstructie en herinrichting van de Huismansingel is noodzakelijk voor deze belangrijke ‘drager’ van de gebiedsontwikkelingen op TU Delft Campus Zuid.

Huismansingel als kwalitatief hoogwaardig entree


De reconstructie en herinrichting Huismansingel zal de verkeersveiligheid verbeteren én de doorstroming van het verkeer van en naar de N470 en A13. Daarnaast heeft de herinrichting als doel om de Huismansingel als kwalitatief hoogwaardige entree van de TU Delft Campus neer te zetten. De herinrichting bestaat concreet uit de volgende onderdelen:

  • Verkeersveiligheid: Er wordt ruimte gemaakt voor de toename van het aantal verkeersbewegingen met de auto en de fiets. In eerste instantie wordt de weg verbreed naar twee eenbaanswegen. Ook wordt de technische staat van de wegen wordt verbeterd.
  • Verkeersstructuur: De bestaande verkeersstructuur met twee opeenvolgende kruisingen (met de Molengraaffsingel en de Cyclotronweg) wordt aangepast naar één enkel kruispunt (bevordert aansluiting N470/A13). Dit heeft tot gevolg dat het verkeer van de Cyclotronweg via de Molengraaffsingel wordt afgewikkeld en het verkeer van de Adri Boslaan via de Watermanweg.
  • Uitstraling: De twee banen worden gescheiden door een brede groene middenberm, een duidelijke begrenzing aan de buitenzijde door fiets- en voetpaden én bomen in de laanstructuur. Hiermee wordt niet alleen allure toegevoegd maar krijgt ook de natuur en ecologische kwaliteit een impuls.

Planning werkzaamheden*

Start werkzaamheden – Q4 2025

  • Week 41–42 (6 t/m 19 oktober): Start aanleg duikers
  • Week 43–51 (20 oktober t/m 19 december): Nieuwe duikers onder de weg, aanleg nieuwe rijbaan westzijde + ondergrondse infra
  • Week 45–51 (3 november t/m 19 december): Fiets- en voetpad oostzijde
  • Week 2–8 (5 januari t/m 20 februari): Fiets- en voetpad westzijde
  • Week 2–12 (5 januari t/m 13 maart): Nieuwe rijbaan oostzijde
  • Week 12–16 (16 maart t/m 17 april): Fiets- en voetpad noordzijde Heertjeslaan + aansluiting op Huismansingel

Bekijk hier de faseringstekeningen, inclusief eventuele omleidingsroutes.

*Onder voorbehoud van o.a. weersomstandigheden.

Duurzaamheidsambitie

Bij het ontwerp en tijdens de uitvoering wordt zoveel mogelijk circulair materiaal toegepast.

Wat betekent de reconstructie en herinrichting van de Huismansingel voor mij?

De TU Delft werkt aan de plannen voor de reconstructie van de Huismansingel. De gemeente Delft toetst deze plannen onder andere op verkeersveiligheid en uniformiteit binnen de gemeente. De basis van deze plannen ligt vast in verkeerskundig onderzoek voor een veilige en toekomstbestendige Huismansingel. Verkeerlichten zorgen straks voor een veilige verkeerssituatie op een steeds drukker wordend zuidelijk deel van de campus. De gemeente Delft heeft dit getoetst en is akkoord met de aanpassingen.

In het najaar 2025 vinden er werkzaamheden plaats aan de Huismansingel zelf. In eerste instantie gaat het om het gebied tussen de kruising met de Molengraaffsingel en Watermanweg en de Heertjeslaan. Qua werkzaamheden valt hierbij te denken aan grondwerken, aanleg duikers en asfalteringswerkzaamheden voor het gedeeltelijk omleggen van de Huismansingel. De werkzaamheden zorgen wel voor enige hinder en mogelijke vertraging, doordat er deels sprake gaat zijn van omleidingen via de Molengraaffsingel. De periode van hinderen en omleidingen wordt tot een minimum beperkt.

Meer informatie

Vragen over dit project of (andere) werkzaamheden op de campus? Neem contact op met omgevingsmanagement-crefm@tudelft.nl van Campus and Real Estate.