Nieuwe gevelplaten koepel RID

De aluminium platen aan de buitenkant van het Reactor Instituut Delft waren in 2020 aan het einde van hun technische levensduur. Daarom zijn deze vervangen.

Het vervangen van de aluminium platen kende meerdere technische uitdagingen. Allereerst het veilig opbouwen van een steiger. Omdat de omtrek het gebouw rond is en de bovenkant schuin afloopt, was het bouwen van de steiger specialistisch werk. Dit duurde enkele weken. Daar kwam bij dat de steiger op een andere manier gestabiliseerd werd dan gebruikelijk. Normaal gesproken wordt de buizenconstructie verankerd aan de gevel. Dit was niet mogelijk, omdat de gevelplaten juist vernieuwd werden. Enorme waterreservoirs boden het benodigde gewicht om de steiger onder alle weersinvloeden – en andere vormen van belasting – op zijn plek te houden.

Asbest en isolatie

De oorspronkelijke constructie dateert uit 1963. Een constructief vooronderzoek had uitgewezen dat onder de platen asbesthoudende kit was gebruikt. Ook het isolatiemateriaal was nodig aan vervanging toe. De platen werden stuk voor stuk losgesneden met een techniek vergelijkbaar met een blikopener, zodat het meeste metaal al verwijderd was. Vervolgens zijn alle asbesthoudende materialen op een veilige manier verwijderd en afgevoerd. Na het vervangen van de isolatie, kon de opbouw weer laag voor laag beginnen: eerst is het regelwerk bevestigd. Dit is een stalen frame tussen de ondergrond en de buitenste laag: de metalen platen zijn aan het frame vastgemaakt.

Uiterst secuur

Het bevestigen van de nieuwe metalen platen moest uiterst secuur gebeuren. Bovenaan de koepel werd iedere ’taartpunt’ op de juiste plek gelegd, waarna de lagere lagen volgden. Tijdens deze werkzaamheden bleek dat de geringste afwijking een paar meter verderop een groot effect kon hebben. De ondergrond van de koepel, waar het regelwerk aan vast zit en de platen op rusten, is niet perfect rond en egaal. Dit bracht grote uitdagingen mee voor de aannemer, die het met nette en creatieve oplossingen toch voor elkaar kreeg om een strakke beplating aan te brengen. Overigens zijn de gebruikers betrokken bij de keuze voor het materiaal: zij kregen de keuze uit verschillende kleuren grijs. Opvallend was dat niet alleen zij, maar ook de projectbetrokkenen, unaniem voor dezelfde kleur kozen. De nieuwe platen hebben een matte afwerking, om hinderlijke schittering voor de omgeving en het vliegverkeer tegen te gaan.

Planning

  • Start: Q4 2019
  • Uitvoering: 2020-2021
  • Oplevering: Q2 2021

Feiten en cijfers

  • Het opbouwen van de steiger duurde 6 weken en het demonteren duurde 4 weken.
  • 200 aluminium platen zijn vervangen.
  • Het totale oppervlak is 2.100 m2. Dit geldt dus voor de constructie van het frame, de isolatie en de platen.
  • Het frame onder de platen is met 5.000 ringen, moeren en schroeven vastgemaakt.
  • De aluminium platen zijn met 7.000 popnagels bevestigd.