Parkeergebouw aan de Rotterdamseweg

Twee fases

Het nieuwe parkeergebouw wordt in twee fases gerealiseerd. Eerst komt er een basis parkeergebouw met drie parkeerlagen en een houten gevel met in totaal 450 parkeerplekken. De constructie is circulair opgebouwd en kan in de toekomst dus eventueel elders weer worden opgebouwd. In de tweede fase is een extra parkeerlaag gerealiseerd en komen er zonnepanelen op het dak. Ook wordt onderzocht of zonnepanelen in de gevel kunnen worden opgenomen. Deze tweede fase wordt verder uitgewerkt in samenwerking met de faculteiten Bouwkunde en EWI.

Foto: Ballast Nedam Park & Connect

Duurzaamheid

Het ontwerp van het nieuwe parkeergebouw aan de Rotterdamseweg past binnen de duurzaamheidsambities van de TU Delft op het gebied van CO2-neutraliteit, circulariteit, biodiversiteit & ecologie en klimaatadaptatie.

In de gevel en het dak zijn deze ambities in verschillende vormen vertaald. Zo wordt voor de gevel gebruik gemaakt van FSC-gecertificeerd Accoya hout. Bovendien is zowel de gevel als de constructie in zijn geheel demontabel en kan elk onderdeel weer een nieuwe bestemming krijgen. Ook wordt een bijdrage geleverd aan biodiversiteit & ecologie, door de gevel te laten begroeien met klimplanten en door vogel- en vleermuiskasten en insectenhotels te integreren in de houten lamellen.

Het dak wordt verder uitgewerkt met hulp van de faculteiten Bouwkunde en EWI. Rondom de dakrand wordt een groene zoom aangelegd die bijdraagt aan waterberging op het dak en koeling van het gebouw. In het midden van het dak worden zonnepanelen geplaatst die elektrische auto’s op de begane grond kunnen opladen. Overvloedige elektriciteit kan aan het elektriciteitsnetwerk van de TU Delft worden afgegeven. Tot slot komt er energiezuinige en slimme LED-verlichting in het parkeergebouw, waardoor er nooit overbodig stroom wordt verbruikt.

Facts and figures

  • Demontabel gebouw
  • 600 parkeerplekken
  • Energiezuinige LED-verlichting
  • Gevelbegroeiing
  • Vogel-, vleermuiskasten en insectenhotels in de gevel
  • Zonnepanelen op het dak voor het laden van elektrische auto’s op de begane grond
  • Groene dakrand voor waterberging en koeling van het gebouw

Planning

  • Start bouw: Q4 2020
  • Fase 1 (+/- 450 parkeerplekken) in gebruik: Q3 2021
  • Fase 2 (+/- 150 parkeerplekken) in gebruik: Q2 2023

Meer informatie

Voor vragen over dit project of andere projecten op de campus, neem contact op met Park Management van Campus Real Estate & Facility Management.

Voor het aanvragen van een tour, neem contact op met secr-crefm@tudelft.nl.

2023-09-07T16:27:10+02:00